söndag 5 juli 2009

Allergisk reaktion

Det hände något läskigt i fredags eftermiddag. Vi hade varit på väla och handlat lite min mamma, Malin, jag och ungarna. Gick inom tasty house och köpte lite nötter (som vi gör ibland). Inne på väla fick Nellie smaka ett par cashew nötter och hon gillade dem.

Hemma fick hon smaka ett par till och en stor macadaminöt. Tänkte inte mer på det, är så sällan hon har smakat nötter men inte reagerat innan. Men nu tog det inte många minuter förrän hon kom och sa att det inte kändes bra i halsen. Jag trodde först att nötterna "rivit" henne i halsen och rådde henne att dricka lite. När detta inte inte gjorde nån nytta började hon bli jätteledsen och sa att det fortfarande inte kändes bra. Klockan var då ca 15.40

Kom då att tänka på att min mamma har nötallergi och ringde henne. Samtidigt som jag pratade med mamma hörde jag att Nellie började hosta och få rosslig andning, samtidigt som hennes ansikte började svullna. Lade på luren och ringde ambulans, tog en evighet innan dem svarade på 112 (typ 3-4 min). Under tiden tog jag mobilen och ringde hem Kenneth.

Mamma och pappa kom meddetsamma och tog Nellie medan jag prata med larmcentralen. Ambulansen var på väg och jag fick ge lite uppgifter om Nellie. Efter en stund kom ambulansen och började ge Nellie behandling, sedan bar det av till sjukhuset. Nellie fick en nalle av den snälla ambulanskillen och den gillade hon.

Väl på sjukhuset så fortsatte behandlingen Hon hade redan börjat svara på den medicinen hon fått hemma och i ambulansen. Så dem gjorde många kontroller på henne och satte en kanyl i hennes armveck. Hon sade inte ett pip min duktiga tjej. Hon hade fått 1 plåster i vardera armveck med bedövningssalva hemma av ambulanskillen. Så det hade verkat i nästa 1 timme när sköterskan satte kanylen. Det gjorde susen!

Pratade med läkaren som sa att vi skulle stanna över natten och se så hon inte blev sämre. Dem gjorde täta kontroller på henne var timme. Tog blodtrycket, mätte syresättningen i blodet och kollade så svullnaden och utslagen fortsatte lägga sig. Dessa kotroller gjordes hela natten varje timme men när hon väl hade somnat så märkte hon ingenting. Så hon sov så gott, var helt utmattad stackaren.

Nästa dag gjordes fler kontroller och dem tog lite blodprov för att fastställa att det var nötallergi. Vi fick medicin med hem om hon skulle få fler allergiska reaktioner och det känns tryggt att ha dem hemma. Kan ju vara att det är fler saker som hon är allergisk mot.

Imorgon ska vi in till sjukhuset igen för fler prover.

Trots det hela mår Nellie bra igen och hon tyckte att det var skönt att komma hem. Hon tog ett dopp i vår pool igårkväll och hon var pigg och glad igen.


4 kommentarer:

linda sa...

läskigt, skönt att det gick bra!

Nötallergi är ju inte att leka med och tyvärr är det ganska mycket som innehåller nötter eller spår av nötter.

Linda sa...

sen får vi hoppas att det "bara" är nötter!

Jag hoppas att Lukas klarar sig ifrån allergier men det är tveksamt eftersom Kristian har allergi mot pollen och lite sånt smått. Jag hoppas iaf att vi slipper matallergi,det hoppas väl alla föräldrar.

Anonym sa...

Skönt det gick bra i slutändan. Bilderna i Kennths bd såg hemska ut. Stackars liten =/

Matilda sa...

Åh stackars tjejen.
Har själv varit med om att få anafylaktisk chock (som jag antar att hon fick) och det är superläskigt, känns som att man ska dö. Men att ge barn nötter begriper jag inte. TAsty House borde vara olagligt.